Friday, May 14, 2010

Rootstime Review by Valerie Sampermans

Wednesday, 2/10/10
PATRICK CROWSON – FINITO LA COMEDIA

Luisteren naar de songs van de uit Brooklyn stammende zanger Patrick Crowson kan je amper enkele seconden volhouden zonder al gauw bij de bedenking uit te komen dat zijn stem en sound wel heel nauw aansluiten bij het werk van Bob Dylan. Diezelfde rasperige, nasale stem - begeleid door een akoestische gitaar - zingt zijn zelf gecomponeerde folksongs zeker op een uitstekende wijze maar die vergelijking met Dylan zal misschien toch wel een obstakel voor hem blijven in de verdere ontwikkeling van zijn muzikale loopbaan.

Buiten die akoestische gitaarklanken moet je bovendien enige overige instrumentatie intensief blijven zoeken op deze zeer minimalistisch georkestreerde plaat. Op Patrick Crowson’s titelloze debuutplaat die we eind 2006 voor u besproken hebben was het al niet anders. ‘Grande Tristesse’ en een emotionele warboel van jewelste sieren nu ook zijn nieuwste plaat “Finito La Comedia”.

Voor de aandachtige, geconcentreerde luisteraar zijn er meer dan voldoende songs die op de gemoedsrust kunnen wegen. Soms cynische, maar altijd donkere songteksten volgen elkaar in snelvaart op en zorgen er voor dat je geen seconde de tijd krijgt om wat positivisme bij te tanken. Duister à la Duyster.

Deze tweede studioplaat werd ingeblikt met de muzikale ondersteuning van Crowson’s vriend Josh Allen, die ook de productie voor zijn rekening nam. Zijn poëtische liedjesteksten komen bij elke song opvallend op het voorplan en de muziek dient voornamelijk voor wat subtiele klankbijstand. Een meerwaardezoeker zal dan ook gemakkelijk de hoogstaande kwaliteit kunnen ontdekken van songs als “For Old Horse” of van “Handful Of Rain” dat naar onze smaak het beste nummer op deze cd is.

Ook titeltrack “Finito La Comedia” en “Hardin” klinken heerlijk oprecht en emotioneel. Het afsluitende liefdesliedje “Mine Forever” is de spreekwoordelijke kers op de taart van deze tweede cd, een nieuwe stap voorwaarts in de muzikale carrière van een getalenteerde singer-songwriter uit de donkere buurten van New York.

(valsam)

Artiest info
Website